Blauwe plekken, Anke de Vries, Lemniscaat b.v. Rotterdam 1992
Genre: realistisch verhaal; eigentijds verhaal
Samenvatting
Judith’s moeder moet alleen voor haar 2 kinderen
zorgen. Judith helpt haar zoveel ze kan,
maar toch lijkt dit niet goed genoeg.
Als haar moeder boos wordt, slaat ze haar dochter. Het is vaak dat ze een excuus moet zoeken om
niet naar school te gaan of mee te doen met gym. De blauwe plekken zijn dan te erg.
Dan leert ze Michiel kennen. Ook hij lijkt problemen te hebben met zijn
vader sinds zijn moeder overleden is.
Gelukkig woont Michiel bij zijn tante.
Judith gaat er vaak mee naar toe en vindt het er heel gezellig. Bij Judith thuis wordt het alsmaar erger.
Ervaringsverslag
Ik koos het boek omdat het populair was. Nu ik het gelezen heb, weet ik ook
waarom. Het is een zeer goed en
aangrijpend boek. Ik heb op een bepaald
moment zelfs de tranen in mijn ogen gehad.
Je kan je zo inleven in de gevoelens van Judith dat het haast moeilijk
is om er niet bij stil te staan hoe erg deze gebeurtenissen zijn. Toen ik ben begonnen met lezen, kon ik ook
niet meer stoppen. Ik moest weten wat er
gebeurde. Ik hoopte natuurlijk op een
happy end. Aan een kant vond ik het
jammer dat het boek een open einde had.
Ik had liever nog wat verder kunnen lezen wat er met Judith en haar
moeder zou gebeuren.
Selectieve functieanalyse
Dit boek heeft een zeer emotionele functie. Dit komt omdat je echt meevoelt met
Judith. Het is zeer aangrijpend om te
lezen hoe ze geslagen wordt door haar eigen moeder. Je begrijpt waarom ze zich altijd zo afzijdig
houdt. Ze is vaak van school veranderd
en heeft dan ook nooit veel vrienden.
Ook doet ze altijd haar best om niet gezien te worden, vooral als haar
moeder weer een bui heeft. Dan weet
Judith dat zij het moet ontgelden. Het
moment waarop ik echt tranen in mijn ogen kreeg, was bij het gesprek van Judith
en haar moeder na zo’n gewelddadige uitbarsting.
Selectieve verhaalanalyse
Hier vallen vooral 2 personages op: Judith en
Michiel. Beiden hebben problemen met hun
ouders, maar ieder op hun eigen manier.
Judith heeft alleen maar haar moeder en haar
broertje. Haar vader heeft ze nooit
gekend en ook de vader van haar broertje heeft hun verlaten. Ze heeft nooit beter geweten dan dat haar
moeder haar van alles de schuld gaf en haar sloeg. Judith cijfert zich helemaal weg. Ze probeert wanhopig om goed te doen voor
haar moeder. Ze helpt in het huishouden
en ze zorgt voor haar broertje. Ze merkt
precies wanneer haar moeder weer een bui heeft.
Dan doet ze haar best om niet op te vallen, maar juist dat werkt dan
weer op de zenuwen van haar moeder.
Michiels moeder is gestorven toen hij zes was. Zijn vader was gesloten en teruggetrokken,
waardoor Michiel niet de nodige steun krijgt om dit te verwerken. Ze verhuizen naar Amerika en daar blijkt hij
moeite te hebben met lezen en schrijven.
Zijn vader denkt dat hij dom is en pakt het helemaal verkeerd aan. Michiel mag geen televisie kijken, hij mag
nauwelijks buiten spelen. Het enige wat
hij moet doen, is extra taallessen maken thuis.
Volgens zijn vader is sport ook niet belangrijk.
Als zijn tante Elly op vakantie komt, gaat ze tegen zijn
vader in. Hij mag met haar mee naar
Nederland. Daar lijkt alles goed te
gaan, maar de relatie met zijn vader blijft afstandelijk. Hij wil ook niet op vakantie naar Amerika. Dit komt omdat hij geen begrip kreeg van zijn
vader. Er werd nooit naar hem
geluisterd.
Conclusie
Het is een zeer goed boek. Het is zeer aangrijpend en zou echt gebeurd
kunnen zijn. In de situaties wordt goed
beschreven wat Judith voelt als ze geslagen wordt of als iemand vraagt achter
haar blauwe plekken. Je proeft bijna de
angst die ze dan heeft. Dit maakt het
boek zeer realistisch.
Het is zeker een aanrader om te lezen.
Een link naar de kinderen
In de krant staan wel vaker artikels over
mishandeling. Zo’n artikel zou een
aanleiding kunnen zijn om dit boek te lezen.
Zo zie je het gebeuren niet alleen als buitenstaander, maar krijg je ook
zicht op hoe een mishandeld kind zich voelt of waarom een moeder dit doet.
Als eerste zou je de titel kunnen bespreken, want blauwe
plekken kan je in meerdere omstandigheden krijgen. De kinderen mogen zelf zoeken waarover het
boek gaat.
Op de achterflap staat een fragment uit het boek. Als je dit in de klas voorleest, kunnen ze
nog altijd verder zoeken over wat het boek zal gaan. Dit wordt dan duidelijk in het tweede stuk
tekst op de achterflap.
Je zou ook nog de link kunnen leggen naar de kindertelefoon,
pestgedrag op school…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten