dinsdag 11 oktober 2011

SciFi klassieker: Duin Messias (Frank Herbert)



Duin Messias, Frank Herbert, Meulenhof, Amsterdam, 1975

Genre: Sience Fiction

Trilogie:
Deel 1: Duin
Deel 2: Duin Messias
Deel 3: Kinderen van Duin

© 1969 by Frank Herbert
Een kortere versie is verschenen in Galaxy Magazine, juli-september 1969

Na deze trilogie verschenen nog 3 boeken in deze reeks door Frank Herbert.

Over de schrijver

Frank Herbert was een Amerikaanse Sciencefictionschrijver.  Na zijn studies van psychologie, ecologie en alternatieve energiebronnen zocht hij eerst werk als journalist en redacteur.  Pas daarna weidde hij zich volledig aan het schrijven van romans en verhalen.
Na zijn overlijden in 1986 zette zijn zoon Brian Herbert zijn werk voort.  Deze hanteert wel een andere schrijfstijl.

Samenvatting

Duin Messias is het vervolg op Duin.  Hierin lezen we over de verdere lotgevalen van Paul Muad’Dib, heerser van de woestijnwereld Arrakis.
Nu Paul Atreides al zoveel jaren keizer is en de jihad heeft gevoerd op andere planeten, komen er weer andere samenzweringen op gang.

Thema: leiderschap en verraad

Ervaringsverslag

Het eerste boek vond ik in het begin moeilijk te lezen vanwege de politieke en economische intriges die uiteengezet werden.  Daarna werd het uiteindelijk toch spannend.
Bij Duin Messias viel het me weer tegen.  Ook hier ging het voornamelijk over politiek en samenzweringen.  Ik vond dat er niet veel gebeurde.  Ik miste actie in het boek.  Wel vond ik dat het boek een mooi einde had waardoor het derde boek veelbelovender lijkt dan het tweede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten