woensdag 2 november 2011

Vrouwenthriller: Hou van mij! (Anja Feliers)



Hou van mij!, Anja Feliers, Uitgeverij Manteau, Antwerpen, 2011


Genre: Thriller

Over de schrijfster

Ze groeide op in Rekem en ontdekte in die tijd de wereld van de boeken.  Toen ze elf jaar werd, stierf haar moeder.  Later speelde ze met het idee om hierover te schrijven.  Het was eerst niet de bedoeling het boek te publiceren, maar nadat een vriendin het verhaal gelezen had en haar aanspoorde, herwerkte ze het verhaal.  Dit werd meteen haar eerste boek “Donkere kamers”.

Het verhaal

Ik zie wel hoe ze soms naar me kijkt.
Haar blik is uitdagend en tast mijn grenzen af.
Ze vraagt om aandacht en weet als geen ander hoe ze dat moet doen.
Glimlachend, knipogend, op de rand van het provocerende.
Ze roept gevoelens bij me op die niemand anders ooit heeft weten op
te roepen. Als ik bij haar ben, word ik iemand anders. Vult mijn hoofd
zich met beelden over wat ik met haar zou doen.
Ze weet waar ze mee bezig is. Ze beseft het maar al te goed. Ze schept
er genoegen in om met mij te spelen en mijn uithoudingsvermogen te
testen.
Ze is vermoeiend. Zo vermoeiend. Ik weet niet hoe lang ik haar nog zo
haar gang kan laten gaan.

Kathleen is psychologe en docente en woont samen met Julie, haar tienerdochter. Haar leven verloopt vlekkeloos, tot Matthias, een student, avances maakt. Kathleen wijst hem resoluut af. Vanaf dan lijkt alles in haar leven verkeerd te lopen.
Enkele weken later vertelt Julie haar dat ze smoorverliefd is. Als blijkt dat de jongen niemand minder is dan Matthias, slaan bij Kathleen de stoppen door. In haar bezetenheid om Matthias uit te schakelen, ziet ze niet dat het gevaar misschien wel in een onverwachte hoek schuilt.

Ervaringsverslag

Ik had in de krant over dit boek gelezen.  Het verhaal zou zich afspelen in Oud-Rekem.  Dit sprak me meteen aan omdat ik in Rekem zelf woon.  Ik wou dit boek kopen, maar stelde het uit.  Toen kreeg ik de nieuwsbrief van de Standaard Boekhandel.  Tijdens de opendeurdagen zou Anja Feliers haar boek signeren.  Ik zette dit meteen in mijn agenda.  Dit mocht ik niet missen!
Op de opendeurdag was het gelukkig rustig zodat ik zelfs een praatje met haar kon maken.  Ze signeerde het boek en moedigde me aan om zelf ook door te zetten met schrijven.  Ze was heel vriendelijk en vroeg me ook om te laten weten wat ik van het boek vond als ik het uit had.  Dus bij deze:

Het verhaal begint direct met een spannend moment en niet met de saaiere inleidingen die je soms terug vindt in een boek.  Hierdoor val je meteen binnen in het verhaal.  Dit zorgde er natuurlijk ook voor dat ik het boek vanaf het eerste moment al niet meer wilde wegleggen.  Ik wilde gewoon weten wat er verder zou gebeuren.  Dan kwam er natuurlijk het moment waarop ik moest gaan werken en ondertussen kon ik alleen maar denken aan wat er verder zou gebeuren.
Ik leefde echt mee met Kathleen.  Zowel tijdens de goede als de spannende momenten.  Ik begon mee te denken en te verdenken.  Soms was ik het met Kathleen eens, daarna ging ik zelf denken of het niet zo zou kunnen zijn of nog iets anders.  Het bleef echt spannend.  Op het einde was het zelfs zo dat mijn hart mee tekeer ging alsof ik me zelf in de situatie van Kathleen bevond.
Buiten de spanningsmomenten was het ook geweldig dat het verhaal zich in mijn regio afspeelde.  Ik herkende verscheiden plaatsen en namen, ook als ze niet zo nadrukkelijk beschreven werden.  Zo krijg je toch wel een beetje het gevoel dat zo’n dingen ook in jouw buurt kunnen gebeuren en dat het niet allemaal een ver-van-je-bed-show is.

Het boek leest zeer vlot en is moeilijk weg te leggen.  Ik had het op zo goed als 1 dag volledig uitgelezen omdat ik gewoon niet anders kon.  Ik ben nu ook echt wel benieuwd naar de andere boeken van Anja Feliers.

1 opmerking:

  1. Dan moet je zeker 'Verleid me' eens lezen. Ik wil nu dit boek, wat jij gelezen hebt, aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen