woensdag 28 september 2011

Sciencefiction klassieker: Duin (Frank Herbert)



Duin, Frank Herbert, Meulenhof, Amsterdam, 1974

Genre: Sience Fiction

Trilogie:
Deel 1: Duin
Deel 2: Duin Messias
Deel 3: Kinderen van Duin

© 1965 by Frank Herbert
Oorspronkelijk verschenen in Analog Science Fictio/Science Fact tussen december 1963 en mei 1965, in 2 delen getiteld Dune World & Prophet of Dune.

Na deze trilogie verschenen nog 3 boeken in deze reeks door Frank Herbert.

Over de schrijver

Frank Herbert was een Amerikaanse Sciencefictionschrijver.  Na zijn studies van psychologie, ecologie en alternatieve energiebronnen zocht hij eerst werk als journalist en redacteur.  Pas daarna weidde hij zich volledig aan het schrijven van romans en verhalen.
Na zijn overlijden in 1986 zette zijn zoon Brian Herbert zijn werk voort.  Deze hanteert wel een andere schrijfstijl.

Samenvatting

Arrakis, Duin, woestijnplaneet.  Dit is waar het allemaal om draait.  De mensen die hier wonen hechten uitermate veel belang aan water.  Het bezit hiervan staat voor rijkdom.  Het gebrek ervan op de planeet heeft de hele cultuur beïnvloed.  In deze erbarmelijke atmosfeer is een zeer kostbaar iets te vinden, namelijk melange, de specie. 
De familie Atreides kreeg van de Keizer de opdracht om de planeet Arrakis over te nemen als permanente leenheer.  Tot nu toe was de woestijnplaneet in handen van de Harkonnen, de vijanden van het Geslacht Atreides.  Zij beramen in het geheim een plan om Hertog Leto Atreides voor eens en altijd kwijt te raken.  Met het plan in werking weten zoon Paul Atreides en zijn moeder Jessica toch te ontkomen.  Dit is het begin van alles.

Thema: verraad, overleven

Ervaringsverslag

In mijn kinderjaren heb ik de tv-miniserie van dit boek gezien.  Ik vond deze toen echt geweldig.  Nu, jaren later, ben ik de boeken tegengekomen.  Ondertussen herinner ik me niet zoveel meer van de serie, wat het wel interessant maakt om het boek te lezen.

Het boek bestaat uit 3 delen:
‘Boek’ 1: Duin
‘Boek’ 2: Muad’Dib
‘Boek’ 3: De profeet

Het eerste deel vond ik nogal langzaam en moeilijk lezen.  Het betrof veel uitleg om de situatie en het universum te schetsen waar zich het verhaal afspeelt.  Er werden veel gesprekken gevoerd over politiek en economie.  Toen ik me eenmaal door dit saaiere stuk had geworsteld, begon het wel spannender te worden.  De andere 2 delen van het boek hebben niet meer zoveel bijkomende uitleg nodig en er is meer actie in te bespeuren.

Het boek is geschreven in de jaren 60 wat de schrijfstijl natuurlijk anders maakt dan de hedendaagse boeken.  Er wordt veel formeel gepraat en voor alles hebben ze wel een spreuk (gezegde).  Door de spreuken die ze over bepaalde dingen zeggen, moet je wel altijd even wat verder denken dan je gewoon bent.
Frank Herbert heeft wel een zeer originele wereld gecreëerd met Arrakis, de woestijnplaneet.  Er wordt goed nagedacht over het hele ecosysteem en hoe de mensen er toch kunnen overleven.  Echt een knap staaltje fantasie.
Tegenwoordig wordt er meestal vanuit 1 enkel standpunt geschreven.  Waar ik in het begin dus aan moest wennen was dat je de gedachten van meerdere personen meekreeg, zodat je over sommige dingen al meer wist dan andere personages uit het boek.  Eerst stoorde me dit een beetje omdat dit de intrige en spanning soms wel wegnam, maar dit bleek uiteindelijk niet meer zo erg.  Ondanks de voorkennis over bepaalde dingen, neemt het boek toch vaak een onverwachte wending.

Filmtrailer: Dune (1984)

Miniserie Trailer: Dune (2000) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten