woensdag 14 september 2011

Jeugdklassieker: Blauwe plekken (Anke de Vries)


Blauwe plekken, Anke de Vries, Lemniscaat b.v. Rotterdam 1992


Genre: realistisch verhaal; eigentijds verhaal

Samenvatting


Judith’s moeder moet alleen voor haar 2 kinderen zorgen.  Judith helpt haar zoveel ze kan, maar toch lijkt dit niet goed genoeg.  Als haar moeder boos wordt, slaat ze haar dochter.  Het is vaak dat ze een excuus moet zoeken om niet naar school te gaan of mee te doen met gym.  De blauwe plekken zijn dan te erg.
Dan leert ze Michiel kennen.  Ook hij lijkt problemen te hebben met zijn vader sinds zijn moeder overleden is.  Gelukkig woont Michiel bij zijn tante.  Judith gaat er vaak mee naar toe en vindt het er heel gezellig.  Bij Judith thuis wordt het alsmaar erger.

Ervaringsverslag


Ik koos het boek omdat het populair was.  Nu ik het gelezen heb, weet ik ook waarom.  Het is een zeer goed en aangrijpend boek.  Ik heb op een bepaald moment zelfs de tranen in mijn ogen gehad.  Je kan je zo inleven in de gevoelens van Judith dat het haast moeilijk is om er niet bij stil te staan hoe erg deze gebeurtenissen zijn.  Toen ik ben begonnen met lezen, kon ik ook niet meer stoppen.  Ik moest weten wat er gebeurde.  Ik hoopte natuurlijk op een happy end.  Aan een kant vond ik het jammer dat het boek een open einde had.  Ik had liever nog wat verder kunnen lezen wat er met Judith en haar moeder zou gebeuren.

Selectieve functieanalyse


Dit boek heeft een zeer emotionele functie.  Dit komt omdat je echt meevoelt met Judith.  Het is zeer aangrijpend om te lezen hoe ze geslagen wordt door haar eigen moeder.  Je begrijpt waarom ze zich altijd zo afzijdig houdt.  Ze is vaak van school veranderd en heeft dan ook nooit veel vrienden.  Ook doet ze altijd haar best om niet gezien te worden, vooral als haar moeder weer een bui heeft.  Dan weet Judith dat zij het moet ontgelden.  Het moment waarop ik echt tranen in mijn ogen kreeg, was bij het gesprek van Judith en haar moeder na zo’n gewelddadige uitbarsting.

Selectieve verhaalanalyse


Hier vallen vooral 2 personages op: Judith en Michiel.  Beiden hebben problemen met hun ouders, maar ieder op hun eigen manier.

Judith heeft alleen maar haar moeder en haar broertje.  Haar vader heeft ze nooit gekend en ook de vader van haar broertje heeft hun verlaten.  Ze heeft nooit beter geweten dan dat haar moeder haar van alles de schuld gaf en haar sloeg.  Judith cijfert zich helemaal weg.  Ze probeert wanhopig om goed te doen voor haar moeder.  Ze helpt in het huishouden en ze zorgt voor haar broertje.  Ze merkt precies wanneer haar moeder weer een bui heeft.  Dan doet ze haar best om niet op te vallen, maar juist dat werkt dan weer op de zenuwen van haar moeder.

Michiels moeder is gestorven toen hij zes was.  Zijn vader was gesloten en teruggetrokken, waardoor Michiel niet de nodige steun krijgt om dit te verwerken.  Ze verhuizen naar Amerika en daar blijkt hij moeite te hebben met lezen en schrijven.  Zijn vader denkt dat hij dom is en pakt het helemaal verkeerd aan.  Michiel mag geen televisie kijken, hij mag nauwelijks buiten spelen.  Het enige wat hij moet doen, is extra taallessen maken thuis.  Volgens zijn vader is sport ook niet belangrijk.
Als zijn tante Elly op vakantie komt, gaat ze tegen zijn vader in.  Hij mag met haar mee naar Nederland.  Daar lijkt alles goed te gaan, maar de relatie met zijn vader blijft afstandelijk.  Hij wil ook niet op vakantie naar Amerika.  Dit komt omdat hij geen begrip kreeg van zijn vader.  Er werd nooit naar hem geluisterd.

Conclusie


Het is een zeer goed boek.  Het is zeer aangrijpend en zou echt gebeurd kunnen zijn.  In de situaties wordt goed beschreven wat Judith voelt als ze geslagen wordt of als iemand vraagt achter haar blauwe plekken.  Je proeft bijna de angst die ze dan heeft.  Dit maakt het boek zeer realistisch.
Het is zeker een aanrader om te lezen.

Een link naar de kinderen


In de krant staan wel vaker artikels over mishandeling.  Zo’n artikel zou een aanleiding kunnen zijn om dit boek te lezen.  Zo zie je het gebeuren niet alleen als buitenstaander, maar krijg je ook zicht op hoe een mishandeld kind zich voelt of waarom een moeder dit doet.

Als eerste zou je de titel kunnen bespreken, want blauwe plekken kan je in meerdere omstandigheden krijgen.  De kinderen mogen zelf zoeken waarover het boek gaat.
Op de achterflap staat een fragment uit het boek.  Als je dit in de klas voorleest, kunnen ze nog altijd verder zoeken over wat het boek zal gaan.  Dit wordt dan duidelijk in het tweede stuk tekst op de achterflap.

Je zou ook nog de link kunnen leggen naar de kindertelefoon, pestgedrag op school…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten